Barokensemble Armonico Tributo brent u een fris en herfstig Italiaans programma in de prachtige kerk van Midwolde. De instrumentale werken worden afgewisseld met soli op het historische Eekman / De Mare orgel in de kerk.
Italiaanse Barok in Midwolde
Donderdag 24 oktober 20:00
Kerk Midwolde
Hoofdstraat 134, Midwolde
Entree €20
Kaarten via http://www.meer-bach.com
Barokensemble Armonico Tributo brent u een fris en herfstig Italiaans programma in de prachtige kerk van Midwolde. De instrumentale werken worden afgewisseld met soli op het historische Eekman / De Mare orgel in de kerk.
Laura Bruggen en Agnieszka Papierska, barokviool
Tom Moonen, altviool
Marike Tuin, viola da gamba en barokcello
Jan Insinger, barokcello
Robert Koolstra, klavecimbel en orgel
Programma:
- G. Legrenzi:
La Marinona, sonate a 5
La Fugazza, sonate a 5
- Georg Muffat
Armonico Tributo, sonata II in g
- Antonio Vivaldi:
Concert voor 2 cello’s en strijkers RV 531
- Antonio Vivaldi:
L’Estro Armonico, op. 3 concerto XI RV 565
Afgewisseld met NNTB orgelsoli op het Eekman / De Mare orgel
In coronatijd hebben enkele oude muziekspecialisten een nieuw ensemble opgericht: Armonico Tributo. Letterlijk vertaald betekent dit ‘Eerbetoon aan de Harmonie’.
Het doel was om in deze moeilijke tijd samen de passie voor oude muziek te blijven delen. Alle leden van het ensemble hebben gestudeerd aan gerenommeerde conservatoria zoals Den Haag, Amsterdam, Bazel en Londen en spelen in bekende ensembles en orkesten in Nederland en daarbuiten. Doordat het ensemble beschikt over twee spelers die zowel cello als viola da gamba spelen is het mogelijk veel repertoire te spelen van consort muziek tot muziek met twee altviolen. Het ensemble zet zich vooral in om het publiek kennis te laten maken met meesterwerken die niet zo vaak uitgevoerd worden.
Giovanni Legrenzi is een typisch voorbeeld van een autodidact. Het componeren leerde hij zichzelf aan en de meeste composities schreef hij dan ook gewoon thuis. Legrenzi had zijn eerste betrekking in Bergamo als organist in de Santa Maria Maggiore, een prachtige kerk met een beroemde muzikale geschiedenis. Aan het eind van zijn leven werd hij kapelmeester in de beroemde San Marco in Venetië.
In 1724 publiceerde François Couperin een verzameling instrumentale werken onder de titel Les Goûts-Réünis. Deze titel was programmatisch omdat hij een voorstander was van de 'gemengde smaak', de vermenging van elementen uit de Franse en Italiaanse stijl. In Duitsland deden verschillende componisten hetzelfde: ze verwerkten in hun muziek verschillende stijlen die hen waren overgeleverd uit het buitenland. De eerste pleitbezorger van de 'gemengde smaak' was Georg Muffat. Hij legde deze benadering niet alleen uit in de voorwoorden van zijn publicaties, maar was ook vrij duidelijk dat zijn motivatie politiek was. "De oorlogszuchtige wapens en hun oorzaken zijn verre van mij; de noten, strijkers en mooie muzikale geluiden zijn mijn dagelijkse bekommernis, en terwijl ik de Franse stijl meng met die van de Duitsers en de Italianen, voer ik geen oorlog, maar waarschijnlijk geef aan die mensen een voorbeeld van gewenste harmonie en zoete vrede".
Antonio Vivaldi's Concerto voor twee cello's in g mineur, RV 531 is een concerto voor twee cello's, strijkorkest en basso continuo in drie delen, vermoedelijk gecomponeerd in de jaren 1720. Het is Vivaldi's enige concerto voor twee cello's, en begint ongewoon met een intro van alleen de solo-instrumenten. Vivaldi gebruikte de cello als solo-instrument in verschillende composities, wat in die periode een nieuwe trend was. Hij componeerde 27 concerti voor cello, strijkorkest en basso continuo.
L’Estro Armonico is een reeks van concerti die in 1711 werd gepubliceerd in Amsterdam, dit werd een groot succes. In het concerto wat u vandaag hoort zit misschien wel de mooiste orgelpunt (liggende toon in de bas) uit de muziekgeschiedenis, luister maar eens goed!